
Individanpassad phonics för elever med minnesproblematik
iMAL är en renodlad phonics-metod som arbetar strukturerat med fonem- och grafemkoppling. Baserat på iMALs bokstavskartläggning så arbetar eleverna endast med de bokstäver de redan har befäst samt den bokstav som just nu är under inlärning. Vilket ger en helt individanpassad phonics- metod. Läs- och skrivuppgifterna anpassas efter elevens individuella bokstavskunskap och innehåller endast bokstäver eleven behärskar tillsammans med en bokstav som är under inlärning.

Minnesproblematik och bokstavsinlärning
När barn lär sig läsa så behöver de behärska förmågan att kunna koppla ihop bokstavssymbolen med bokstavens ljud. Det låter kanske enkelt men för hjärnan är det en ganska komplex process framförallt i början. Det är här arbetsminnet spelar en viktig roll.
-
Barnet måste komma ihåg hur bokstaven ser ut (visuellt).
-
Samtidigt måste det komma ihåg vilket ljud bokstaven representerar (språkligt).
-
Sedan ska hjärnan koppla ihop de två och kanske också använda denna koppling för att läsa ett enskilt ljud, en stavelse eller ett ord.
Allt detta sker samtidigt – och måste hållas aktivt i arbetsminnet. För barn med minnesproblem kan det vara extra utmanande.
Multisensorisk bokstavsinlärning
iMAL använder ett multisensoriskt arbetssätt vid inlärning av bokstavskunskap för att stötta arbetsminnet. Det innebär att flera sinnen stimuleras samtidigt eller inom ett kort tidsintervall. Multisensorisk inlärning av bokstäver leder till att flera minnesspår om bokstaven bildas i hjärnan. Genom att kombinera syn, hörsel, känsel och rörelse förstärks kopplingen mellan bokstav och ljud, vilket gör inlärningen mer effektiv och hållbar.
Befästa bokstäver med iMAL (se film till vänster):
-
Skriv bokstaven och säg bokstavsljudet samtidigt.
-
Vänd på pennan efter varje gång bokstaven har formats. Upprepa 6 gånger.

Luckor i bokstavskunskapen
Det är vanligt att läseböcker innehåller alla bokstäver redan från början. Många böcker finns i olika nivåer där textmängden varierar, men alla bokstäver ingår ändå. För många barn fungerar det bra — men inte för alla.
För elever som har svårt att befästa bokstäver blir sådana texter ofta helt oläsliga, eftersom de innehåller bokstäver som eleven ännu inte har lärt sig. Då riskerar eleven att tappa både tilltron till sin egen förmåga och motivationen att läsa. Detta leder i sin tur till att eleven går miste om värdefull lästräning.
Med iMAL kartläggs vilka bokstäver eleven behärskar. Lästexterna anpassas därefter och innehåller enbart de bokstäver eleven kan, i kombination med den nya bokstav som är under inlärning. Vilket ökar elevernas motivation till läsning!